Miért fontos a közösségi háló(Facebook) használata?
A keresőoptimalizálás szempontjából elengedhetetlenül fontos minden egyes ingyenes lehetőség kihasználása. Ez a SEO lényege. Továbbá a közösségi háló használata a leggyorsabb módszer tartalmunk megosztására.
A weboldalak szempontjából, több okból is hasznos a közösségi háló:
- Hivatalos oldalakat hozhatunk létre, ahol megoszthatjuk tartalmunkat;
- Lehetőséget biztosíthatunk weboldalunk tartalmának közvetlen megosztására.
Tehát, használata létfontosságú. A közösségi háló lényegében egy dinamikusan változó információforrás, ahol – bármennyire is furcsán hangzik - kevés időnk van olvasgatni. A közösségi bejegyzések tekintetében egy szempillantás alatt eldöntjük, hogy kattintunk-e, vagy sem. Ez a pillanat az, amit a weboldal tulajdonosnak meg kell ragadnia. Rá kell vennie potenciális vásárlóit a kattintásra.
Nem egyszerű feladat! Arról nem is beszélve, miszerint egy algoritmus alapján, csupán ismerőseid egy része értesül bejegyzésedről. Ami azt jelenti, ha megosztod saját weboldalad tartalmát, csak páran fogják látni a bejegyzést. Így sokkal kevesebb emberhez jut el üzeneted, mint gondolnád.
Ettől függetlenül minden lehetőséget meg kell ragadni. Erre a legjobb módszer, olvasóink bizalmának elnyerése, illetve a felhasználói élmény növelése.
Igen. A felhasználói élmény növelése. Általában itt kezdődnek a bajok! Oldalad közösségi hálókon történő megosztásának módja nagymértékben csökkentheti, vagy növelheti a felhasználói élményt. Gondolok itt a bejegyzés külső megjelenésére (Open Graph), majd kattintás után a honlap betöltési idejére.
Ezek azok a tényezők, amelyek befolyásolják a látogatók kattintási hajlandóságát, illetve elköteleződését.
Mi az Open Graph Protocol?
Egyszerűen fogalmazva az Open Graph Protocol egy jelölés, amely segítségével a közösségi háló bővebb információt kap az oldalunkon lévő tartalommal kapcsolatban. Ami a legfontosabb: Mi adhatjuk meg, hogyan jelenjen meg oldalunk, adott közösségi hálón egy-egy megosztás alkalmával. Mivel már tudjuk, a felhasználói élmény nagyon fontos, így a már elkészült megosztás gomb önmagában nem lesz elég céljaink eléréséhez.
Eddig a pontig csak odáig jutottunk, hogy megosztottunk egy URL-t. No de mi van a képekkel, a leírással, vagy oldalunk címével? Manapság minden megosztás tartalmaz ilyeneket! Szimplán egy URL megosztása, manapság nem túl modern, ugye?! De mégis, miképp érhetünk el szuper megjelenést a közösségi hálókon?
Amikor elkezdtem ezzel is foglalkozni, számos kérdés merült fel bennem, mint például:
- Pontosan, miképpen is működik?
- Minden közösségi háló ezt használja, vagy vannak kivételek?
Bármennyire is fura kérdések ezek, engedd meg, hogy megmagyarázzam, miért is fontosak. Kíváncsi voltam, mi történik, ha valaki rákattint a saját készítésű megosztás gombomra.
Pontosan, miképpen is működik?
A válasz egyszerű. A kattintással oldalunkra hívunk egy pókot, ha tetszik robotot, aminek annyi a dolga, hogy feltérképezze a megosztható tartalmat. Egyszerűen megnézi a meta adatokat, majd azokat jeleníti meg. Igen ám, de a közösségi hálók más meta adatokat szeretnek, mint amivel már fel van ruházva weboldalunk. Akkor pontosan mit is kell tennünk?
A dolog teljesen egyszerű. A közösségi háló kedvére kell tennünk és segíteni az oldalunk tartalmának megértésében. Meg kell adnunk a pontos meta adatokat!
Minden közösségi háló ezt használja, vagy vannak kivételek?
Szerencsére az összes ezt használja, úgyhogy csak egyszer kell rendesen elkészítenünk.
Kicsit bővebben kifejtve:
Mivel a Facebook számít a közösségi háló atyjának, így ő diktálja a feltételeket. Az egész Open Graph Protocol mizéria miattuk létezik. Gondoljunk csak bele, mennyi időt és energiát jelent elkészíteni egy pókot, ami átvizsgál egy oldalt. Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan fejleszteni kell a kis robotunkat. Így hát gondoltak egyet és azt mondták: „Ha szépen akarod megjeleníteni oldalad a Facebookon, akkor csináld azt, amit mi mondunk. Építsd be Te, a mi meta adatainkat a weboldaladba.
Természetesen ez nem csak nekik előnyös! Egy egyszerű URL megosztásán felül lehetőségünk nyílik képet, címet, illetve leírást is hozzáadnunk a megosztáshoz. Szuper! Mindenki jól jár! No, de mi van a többi közösségi hálóval?
A többiek beérik kevesebbel is! Miért kínlódjanak, ha már megvan minden adat? A Google plusz, illetve a LinkedIn egyszerűen kinyerik a szükséges adatokat az og meta leírásokból. Bár a kis öcsi (Twitter) kicsit lázad, mert szereti a kukacot. Itt még 3 meta leírással meg kell növelnünk a HTML kódunkat.
Nagyjából ezeket a válaszokat derítettem ki egy kis kutatómunkával, amit természetesen gyakorlatban is alkalmazok. Természetesen teszteltem is az összes közösségi háló felületén. Teljesen jól működik, arról nem is beszélve, hogy a Facebook debugger is kedveli.