Keresőoptimalizálás: duplikált tartalmak

Hogyan kezeli a Google a duplikált tartalmakat?

A Google már évekkel ezelőtt szabadalmaztatott egy „dokumentum felismerés” nevű eljárást a rendszerében. A szabadalom azt határozza meg, hogy a keresőmotor hogyan szűri meg az ilyen weboldal tartalmakkat.

Mi a duplikált tartalom?

A Google szabadalma pontosan leírja:

„Duplikált dokumentumok azok, amelyeknek tartalma alapjában azonos, de különböző dokumentum cím alatt jelennek meg.”

Vagyis nem kell, hogy a tartalom másik honlapról másolt lehet, a honlapodon belüli duplikálódással is létrejöhet.

 

Hogyan jöhet létre ilyen duplikált tartalom?

  • Például ha a weboldaladon ugyanazt a cikket különböző menüpontok alatt helyezed el.
  • Vagy ha a weboldaladat több domain név alatt is el lehet érni. Mostanában sok cégvezető regisztrál be tucatnyi domain nevet, de csak egyetlen weboldalt készít. A honlap beállítható úgy, hogy minden domain név alatt bejöjjön a tartalma. Ha ez történik, akkor nem duplikált, hanem triplikált, vagy akár tucatizált tartalom jön létre.
  • A versenytársad fogja magát és lemásolja a weboldalad tartalmát.

Mit tesz a Google, ha ilyen duplikált tartalommal találkozik?

Duplikált tartalom – büntetés és a backlinkek

A keresők nagyon rosszul kezelik a duplikált tartalmakat néhány esetben, pl. amikor nem a tartalmat lopó oldal szenvedi a duplikált tartalom kárát, hanem az “eredeti” kerül 30 hellyel hátrébb a fő kulcsszavaira a keresőben.
Duplikált tartalom esetén a jó minőségű backlinkek legjobb eszközök a büntetés ellensúlyozására, kiegészítő találatokból való kikerülésre.

Jól mutatja, hogy a backlinkek alapján mérlegel a Google kérdéses esetekben. Tehát magas Pagerankel rendelkező oldalak és nagyobb bizalommal rendelkező weblapok esetén könnyebben veszi a Google a duplikált tartalmat is.
Duplikált tartalom szintjei és büntetések

  • Teljes azonosság két weboldal között: mind az url struktúra, mind a tartalom azonos a két domainen, egyetlen apró különbséget csupán a domain neve adja.
  • Struktúrális azonosság és tartalmi hasonlóság a két weboldal között: lopott tartalomból scriptekkel generált a második oldal tartalma, néhány kisebb módosításoktól eltekintve megegyezik azzal az oldalról ahonnan a lopott tartalom származik.
  • Tartalmi hasonlóság néhány oldalon.
  • Teljesen azonos oldal struktúra, részlegesen hasonló tartalom.

Első és második esetnél egyértelmű az esély a teljes kizárásra, hogy a klón oldal teljes tartalma eltűnjön az indexből, harmadik esetben az előző bekezdésben tárgyaltakat kell számításba venni, különböző fajtái vannak a büntetésnek, egyik az amikor elsőoldalas találatot pontosan 30 hellyel sorolja hátra a Google.

Negyedik eset ritkább történet, gondoljunk olyan esetre amikor egy már működő link-katalógus url és kategória struktúráját másolják le új link-katalógus készítésekor, egy kis munkát megspórolva, ilyen esetekben is érzékelhet a kereső duplikációt, nem kell csodálkozni, ha az elején nehezen indul el forgalom a klónozott szerkezettel bíró instant directory website…
Utóbbin túl ezernyi módja lehet még a duplikációk azonosításának, úgy mint gyanú esetén többféle lenyomatok összehasonlítása, oldalak méretének összehasonlítása, talán majd ír valaki róla egy könyvet egyszer, térjünk rá gyakorlati példákra.

Duplikált tartalom kiemelt pozícióban

A duplikálás minden téren rossz, ha túlságosan szem előtt van, vagyis a fő szöveg pozíciójában. Soha ne vegyünk át CTRL + C, CTRL + V módszerrel főoldali szöveget.

Ha egy régebbi cikkünket valamiért újra meg szeretnénk mutatni, azt semmiképp ne másolás, beillesztéssel csináljuk. Újítsuk fel, kérjünk meg egy kollegát, akinek nem segített az adott szövegben, és készítsen belőle egy új szöveget, vagy csináljunk ennél jobbat, csak a teljes átvételt ne csináljuk. Ezért ugyanis meglepően hamar jöhet a büntetés.

Persze van egy kiskapu. Ha mindenképpen ugyanarra a tartalomra van szükségünk, akkor valamelyiknél be kell állítanunk a Noindex jelzést, és így tiszták maradhatunk a Google-nél.

A jobb Google helyezésekhez egyértelműen különböző tartalomra van szükséged. Vagyis sok-sok egyedi cikkre.